Lamborghini Espada
Deze rode Lamborghini Espada van Prins Classics diende als model in de fotoshoot voor de tweede editie van Capital Cars & Classics. De Espada is zeer waarschijnlijk een “love it or hate it model”, echter het Italiaanse lijnenspel kwam bijzonder mooi tot zijn recht in de Amsterdamse Kromhouthal. En voor de “love it” kant…. de sexy GT is te koop!
Historie Lamborghini Espada
De Lamborghini Espada is gebouwd tussen 1968 en 1978 en zou zeer succesvol zijn voor het Italiaanse merk in die jaren met 1.217 geproduceerde exemplaren. De grand tourer met ruimte voor vier personen werd voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Genève en moest het gat opvullen tussen de 400GT en de Miura. De naam Espada was afkomstig van de Portugese benaming voor het woord zwaard wat weer refereerde aan de zwaarden die gebruikt werden door de stierenvechters. Het ontwerp was van de hand van Marcello Gandini die voor Bertone werkte.
Oorspronkelijk was de Espada uitgerust met een 4.0 liter V12 motor die 325pk leverde, feitelijk een licht gemodificeerd blok uit de Miura en Islero. Daarnaast beschikte de Espada over volledig onafhankelijke vering en schijfremmen rondom. Ondanks dat Lamborghini één van de eerste producenten was die een automaat koppelde aan een sterke V12 werden de meeste Espada’s verkocht met een handbak. Gedurende de tien productiejaren werden er diverse wijzigingen doorgevoerd te duiden van de Serie 1 tot en met de Serie 3. De grootste wijzigingen zaten in het interieur die per serie drastisch werd aangepakt, daarnaast werd elke serie weer een beetje krachtiger.
De Lamborghini Espada 400 GTE van Prins Classics
Deze Lamborghini Espada 400 GTE uit 1970 met chassisnummer 8053 wordt te koop aangeboden door Prins Classics en betreft een Europese versie. Nieuw is de auto geleverd in Rome waarna deze al gauw werd verscheept naar Californië waar de eerste registratie plaatsvond in 1971. In 1990 kwam de Espada terecht in een privé collectie van de toemalige Nederlandse Lamborghini importeur van Vliet. Daar heeft de auto jaren in de kelder doorgebracht onder een stofhoes, en werd niet geregistreerd.
In 1995 werd het doek er af gehaald en kwam de auto in handen van de Duitse Lamborghini dealer Walter Wolff in Düsseldorf die al een tijdje aasde op de Lambo. De huidige eigenaar kocht zijn droomauto in oktober dat jaar, officieel als tweede eigenaar aangezien Van Vliet en Wolff de auto niet registreerden. De onderhoudshistorie zou zeer uitvoerig gedocumenteerd zijn. Het prijskaartje vermeldt € 179.500.
Met Prins Classics als standhouder op Capital Cars & Classics is het aannemelijk dat je meer van dit soort exoten aantreft. Save the date op 18 en 19 maart a.s.!