One-off Maserati van het Louwman Museum op CC&C
Een wel heel speciale one-off Maserati van het Louwman Museum zal de beursvloer sieren op Capital Cars & Classics. Het is de Maserati 4CM 2000, een volbloed racer uit 1933 die acte de présence zal geven op 18 en 19 maart aanstaande in de Kromhouthal in Amsterdam.
Omdat viercilinders succesvol waren eind jaren ’20 en begin ’30 besloot het Italiaanse merk ook een dergelijk blok te ontwikkelen in een 2.0 en 2.5 liter variant. Van de eerstgenoemde zou er slechts één exemplaar worden gemaakt voor de 4CM 2000.
In 1933 neemt Giuseppe Campari voor het eerst plaats achter het stuur in de Coppa Ciano die zichzelf naar de derde plek rijdt. Daarna stuurde graaf “Johnny” Lurani de auto de berg op in de Stelvio-heuvelklim maar bleek niet succesvol omdat de versnellingsbakratio’s niet geschikt waren voor deze vorm van autosport. Bekend is dat de auto daarna nog werd ingezet in 1933 en 1934 op Bergamo.
Zoals bekend had de viercilinder geen commerciële toekomst bij Maserati, ook de 2.5 liter sterft een stille dood omdat deze te sterk was voor cyclecar races en niet krachtig genoeg voor de Grand Prix.
Ergens in het bestaan van de 4CM 2000 wordt deze opgenomen in de collectie van het automuseum van Monza en de Britse Montagu-collectie in Beaulieu, uiteindelijk wordt de one-off Maserati viercilinder toegevoegd aan de collectie van het Louwman Museum.