De meest originele Rote Sau ter wereld op Capital Cars & Classics!
In 1971 zorgde Mercedes samen met AMG voor een verrassing op het circuit van Spa door met de 1,5 ton zware limousine aan de start te verschijnen van de 24-uurs race. Onder de kap van de knalrode racer lag een naar 6.8 liter vergrote V8 die goed was voor 428pk, 620Nm koppel en een topsnelheid van 265 km/u. Op het circuit van Franchorchamps was de grote Benz een unicum in het strijdveld dat gevuld was met de Ford Capri RS, Alfa Romeo GTA en de BMW 3.0 CS. Onverdienstelijk was men niet door tweede te eindigen in het algemeen klassement en eerste in de eigen klasse. De AMG kreeg als bijnaam “Rote Sau”, oftewel rood zwijn, gezien zijn gewicht.
Mercedes-ingenieur Waxenberger heeft er in zijn eentje voor gezorgd dat de 300 SEL 6.3, feitelijk de eerste powersedan ter wereld, er kwam. Toen deze er na goedkeuring van de directie kwam in 1965 richtte hij zijn pijlen op een raceversie, dat werd lastig gezien de regelgeving van de FIA inzake de breedte van de banden. Daarmee kon de zware Benz het weleens moeilijk krijgen op hoge snelheid. Naar verluid wist Waxenberger toch voldoende budget los te peuteren en zouden er 3 of 5 exemplaren zijn gebouwd. Twee daarvan hebben gereden op Macau en men won meteen de 6-uurs race. Volgens de overlevering zou 1 exemplaar in Azië zijn gebleven en er zou 1 te vinden zijn in het Mobilia Automuseum in Finland. Een zilveren exemplaar zou nog altijd rondrijden in Bremen.