De Iso Rivolta Fidia

Vandaag de dag is de keuze reuze als het gaat om snelle sedans, in de jaren ’60 domineerde de Maserati Quattroporte op dat toneel met de titel “de snelste sedan ter wereld”. Enkele jaren na de introductie van de Quattroporte verscheen de Iso Rivolta als 300 en 350.

Iso Autoveicoli S.p.A. werd opgericht in 1953 door Renzo Rivolta, men stond bekend om het produceren van motorfietsen, scooters en koelkasten. Eén van hun bekendste wapenfeiten was de Isetta, een kleine driewieler die in tal van landen in licentie is gebouwd. In 1966 nam Piero Rovolta de leiding over nadat zijn vader was overleden. Hij presenteerde dan ook in 1967 de Iso Rivolta S4 300 en 350 op de Frankfurt Motor Show, een ontwerp van Giugiaro. De productie zou plaats vinden bij Ghia, als krachtbron werd gekozen voor een 5.4 liter V8 met 304pk of 355pk van Chevrolet gekoppeld aan een handbak of automaat. De introductie met de pers verliep niet naar wens, door de slechte brandstof in Griekenland hadden de motoren nogal last van “pingelen” met slechte recensies als gevolg. Dat John Lennon het tweede exemplaar dat de fabriek verliet afnam maakte de slechte introductie deels weer goed. De eigentijdse vormgeving, de veel hogere prijs vergeleken met de Quattroporte zorgden ervoor dat het geen verkoopsucces werd en de teller bleef steken op ongeveer 190 gebouwde exemplaren. In 1969 werd de naam omgedoopt naar Iso Rivolta Fidia.

IMG_1413

IMG_1419 IMG_1421

Dit exemplaar staat te koop bij het Belgische Speed 8 Classics, in 1971 werd deze voor het eerst geregistreerd en er staat een nog altijd zeer bescheiden 49.585km op de teller. Bijzonder is dat het een volledig origineel, roestvrij en ongerestaureerd exemplaar gaat. Ondanks de leeftijd van deze powersedan avant le lettre ontbreekt het de bestuurder niet aan luxe met airconditioning en stuurbekrachtiging aan boord. Slechts 44 exemplaren zijn er van deze Fidia met 350pk motor geleverd.