De meest originele Rote Sau ter wereld op Capital Cars & Classics!

In 1971 zorgde Mercedes samen met AMG voor een verrassing op het circuit van Spa door met de 1,5 ton zware limousine aan de start te verschijnen van de 24-uurs race. Onder de kap van de knalrode racer lag een naar 6.8 liter vergrote V8 die goed was voor 428pk, 620Nm koppel en een topsnelheid van 265 km/u. Op het circuit van Franchorchamps was de grote Benz een unicum in het strijdveld dat gevuld was met de Ford Capri RS, Alfa Romeo GTA en de BMW 3.0 CS. Onverdienstelijk was men niet door tweede te eindigen in het algemeen klassement en eerste in de eigen klasse. De AMG kreeg als bijnaam “Rote Sau”, oftewel rood zwijn, gezien zijn gewicht.

Mercedes-ingenieur Waxenberger heeft er in zijn eentje voor gezorgd dat de 300 SEL 6.3, feitelijk de eerste powersedan ter wereld, er kwam. Toen deze er na goedkeuring van de directie kwam in 1965 richtte hij zijn pijlen op een raceversie, dat werd lastig gezien de regelgeving van de FIA inzake de breedte van de banden. Daarmee kon de zware Benz het weleens moeilijk krijgen op hoge snelheid. Naar verluid wist Waxenberger toch voldoende budget los te peuteren en zouden er 3 of 5 exemplaren zijn gebouwd. Twee daarvan hebben gereden op Macau en men won meteen de 6-uurs race. Volgens de overlevering zou 1 exemplaar in Azië zijn gebleven en er zou 1 te vinden zijn in het Mobilia Automuseum in Finland. Een zilveren exemplaar zou nog altijd rondrijden in Bremen.

In de periode van de Koude Oorlog bouwde het Frans Matra wapensystemen voor de luchtvaart en men zocht een auto die de 200 km/u binnen de 1.000 meter kon halen. Ook daar werd een Rote Sau afgeleverd waarbij de wielbasis met een meter werd verlengd om plaats te bieden aan een frame waarin de banden voor gevechtsvliegtuigen met een kracht van 800 kilo op de weg werden gedrukt. Waar dit exemplaar is gebleven is niet bekend.AMG bouwde later zelf nog een exemplaar op basis van een 300 SEL 6.3. zonder schuifdak en airconditioning, een zeldzame uitvoering. Echter liet men de originele automatische versnellingsbak en motor zitten.

Rote Sau op Capital Cars & Classics!

Op miraculeuze wijze kreeg Radouane de originele homologatiepapieren in handen van de AMG Rote Sau en besloot in 2015 de stoute schoenen aan te trekken en samen met een Amsterdamse Mercedes-specialist op zoek te gaan naar een geschikte donorauto, uiteraard zonder schuifdak en met luchtvering.

 

Waarom dit nu zo bijzonder is? Nou het is feitelijk de meest originele Rote Sau ter wereld aangezien er geen exemplaar te vinden is die 100% voldoet aan de oorspronkelijke specificaties en dit exemplaar wel! Met een welhaast bizar oog voor detail is de auto opgebouwd en je zal dan ook geen onderdeel vinden dat niet voldoet aan hoe AMG dit destijds heeft bedacht. Je ziet dit exemplaar op 10 en 11 maart op de beursvloer naast een splinternieuwe AMG.

Bestel alvast tickets op deze website.