Deze hedendaagse auto’s worden de klassiekers van de toekomst!
In een wereld waar het vooral draait om uitstoot, verbruikscijfers, laadtijden en SUV’s gaan we als petrolheads saaie tijden tegemoet. De autofabrikanten staan voor enorme investeringen zodat ze mee kunnen in de duurzaamheidsgedachte en dat betekent dat veel modellen waar de harten van autoliefhebbers sneller van gaan kloppen gaan sneuvelen de komende jaren. Het is niet voor niets dat klassiekers mogen rekenen op een steeds grotere schare liefhebbers vanwegen de pure analoge rijervaring. Pure emotie!
Ook is bekend dat klassiekers al jarenlang als een interessante belegging worden gezien. Echter die klassiekers zijn ook ooit nieuw de showroom uitgerold en hebben een bepaalde waardeontwikkeling doorgemaakt die met de inzichten van nu wellicht te voorspellen waren.
We staan op een punt in de autogeschiedenis waarin de echte autoliefhebbers steeds minder aan hun trekken komen bij de fabrikanten. Er zijn echter een paar uitzonderingen die je nu nog nieuw in de showroom kan kopen, of tot voor kort kon kopen, waarvan wij durven te stellen dat dit de klassiekers van de toekomst gaan worden! Dus nu kopen, er zuinig op zijn, en je hebt op de lange termijn geen last van afschrijving. En als onze voorspelling uitkomt doe je wellicht ook nog goede zaken op een veiling ergens in 2045….
Check je bankrekening en kies een van onderstaande modellen….
BMW M2 CS
De levende reincarnatie van de legendarische BMW E30 M3 is daar! De compacte M2 was al een erg goede auto, echter de Club Sport versie is volgens vele vooraanstaande autojournalisten de hemel op aarde. Het Britse Autocar heeft deze kroon op het gamma van de M2 uitgeroepen tot “Drivers Car Of The Year 2020”. Need we say more?
Een gretige zes-in-lijn uit de BMW M4, perfecte sportstoelen, ultiem stuurgevoel en een handbak! Dat laatste is een uitstervend ras en een belangrijke voorwaarde om tot die klassiekerstatus te komen. In een tijd dat BMW nogal wat kritiek krijgt op het design met die belachelijk grote nieren is dit toch een verademing?
Toyota Yaris GR
Voor net iets meer dan 50K heb je deze echte homologatiespecial voor de deur staan. Inclusief 261pk en vierwielaandrijving! Gebouwd om mee te kunnen racen en de geschiedenis leert dat homologatiespecials zich bijna altijd positief ontwikkelen qua waarde. Zeker als er Toyota op staat (het gaat dus niet stuk) en het zou fijn rijdt als de internationale pers beweert. Bel nu met de Toyota dealer want ze zijn beperkt leverbaar.
Alfa Romeo 4C
Man man man wat heeft dit merk toch een schitterende historie! En wat hebben de Italianen het laten liggen om daar vervolg aan te geven. De Alfa Romeo 4C zal binnenkort niet meer geproduceerd worden, daar komt bij dat Alfa Romeo nooit echt serieuze verkoopaantallen heeft weten te maken. Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met de nieuwprijs waarvoor je ook een hele dikke Porsche Boxster kon kopen.
De 4C heeft echter alles in huis om de liefde in de toekomst op te laten bloeien. Een relatief bescheiden vermogen van 240pk, echter in combinatie met het extreem lage gewicht van 895kg(!) is dit een serieus wapen op de weg. Bovendien gaat dat gepaard, zoals een Italiaan betaamd, met een flinke bak herrie. En wat denk je van een koolstofvezel chassis en het feit dat deze Alfa met de hand werd gebouwd?
Porsche 991 GT3 Touring
Ook de Porsche 911 heeft last van het voortschrijden van de tijd en dan vooral de regelgeving waar verbrandingsmotoren aan moeten voldoen. Oftewel; de turbo’s doen hun intrede en dat gaat ten koste van de beleving en het geluid waar de 911 zo bekend om staat. Deze GT3 Touring is naar onze mening uniek in zijn soort vanwege een aantal redenen. Ten eerste zal het de laatste atmosferische GT3 zijn die tot een duizelingwekkende 9.000 toeren op te zwepen is. En dat geluid! Kippenvel gegarandeerd. Daarnaast is deze Touring eigenlijk een 911 R en tevens de eerste spirituele opvolger van de legendarische 911 2.7 Carrera RS. Koop hem in een unieke en weining geproduceerde kleur en je zit gebakken qua investering.
Aston Martin Vantage V12
Een dikke V12 mag niet ontbreken in dit rijtje. Waar “vroegah” een V12 een logische keuze was als topmodel zien we dat dit een uitstervend ras begint te worden. Daarom tippen wij deze Aston in uiterst compacte verpakking met 517pk in het vooronder met als toppunt; een handbak. Heaven! De rooster op de motorkap laten meteen zien dat je iets bijzonder rijdt. Bovendien zijn de moderne Aston Martin uitgerust met AMG-motoren, je koopt dus nog een echte old-skool Brit met deze Vantage V12. Ook hier geldt, neem een bijzonder kleurtje om jouw belegging veilig te stellen.
Volvo V60 Polestar
Een praktische auto mag hier niet ontbreken. Hoe krijgen we anders de kinderen op de hockey of de spullen van IKEA thuis? Het antwoord is deze Volvo. De eerste generatie V60 Polestar, gebouwd door een bedrijf dat Volvo’s omdoopte tot raceauto’s. Voorzien van een gruwelijk lekker geluid uit de 350pk sterke zescilinder (de tweede generatie had een viercilinder) en vierwielaandrijving. Dit is de opvolger van de Volvo 850 T5-R in Cream Yellow die inmiddels ook voor stevige prijzen van de hand gaan, zelfs met astronomische kilometerstanden. Wat het is tenslotte een Volvo.
Neem hem in Polestar blauw, rij er dagelijks in lach iedereen uit.