Porsche 550A Spyder met Nederlandse racehistorie onder de hamer
Het veilinghuis Bonhams is één van ’s werelds grootste veilinghuizen als het gaat om collectables, ook op het gebied van klassieke auto’s is men een topspeler op het wereldtoneel. Hun aanwezigheid op Capital Cars & Classics op 10 en 11 maart aanstaande zal dan ook niet ongemerkt voorbij gaan met twee spectaculaire klassiekers die we later bekend zullen maken. Echter deze waanzinnige Porsche 500A Spyder wilden we je niet onthouden, dit exemplaar heeft namelijk Nederlandse racehistorie en zal binnenkort geveild worden!
Historie Porsche 550 Spyder
Geïnspireerd door de Porsche 356 en een aantal spyder prototypes die door Walter Glöckler waren gebouwd en waarin hij zelf ook racete besloot Porsche in 1951 om een auto te bouwen voor het rijden van endurance races. De Porsche 550 Spyder werd voor het eerst getoond op de Autosalon van Parijs in 1953 waarbij direct het compacte formaat opviel. De auto was zo klein en laag dat deze met Hans Herrmann aan het stuur tijdens de Mille Miglia in 1954 onder gesloten spoorbomen doorreed!
De 550 bleek erg succesvol te zijn op het circuit, de allereerste auto boekte meteen een overwinning op de Nurburgring in 1953. Daarna boekte men de ene overwinning na de andere. Tussen 1953 en 1965 zou de 550 starten in maar liefst 370 races over de gehele wereld waarvan 95 met winst werden uitgereden. In nog eens 75 races werd de 550 winnaar in zijn klasse. Met zijn lage gewicht reed de 550 veel krachtigere auto’s zoek op het circuit. Daarnaast staat het model bekend als de hoofdrolspeler bij de tragische dood van James Dean.
Carel Godin de Beaufort
De Nederlandse Carel Godin de Beaufort maakte onderdeel van het laatste tijdperk waarin coureurs van nobele afkomst deelnamen aan het wereldtoneel van de internationale autosport. De Beaufort, ook van adel, stond bekend om zijn imposante lichaamsmaten en zijn excentrieke gedrag leidde ertoe dat hij een populair personage in de paddock was. Hij stond erom bekend zijn raceauto’s zonder schoenen te besturen en tijdens zijn laatste race in Duitsland reed hij de trainingen met een Beatles-pruik in plaats van een helm. Zijn feloranje Porsches werden in eerste instantie gezien als een gevaarlijk obstakel voor zijn concurrenten, maar na verloop van tijd leidde zijn toewijding aan de sport tot meer consistentie en betere resultaten.
Hij was een groot fan van Porsche bracht dan ook een groot deel van zijn racecarrière achter het stuur door van het allerbeste uit Stuttgart, soms als een privérijder maar ook wel met met fabrieksondersteuning. Zijn sportcarrière bereikte zijn hoogtepunt in 1957 met een eerste in zijn klasse op de 24 uur van Le Mans in de kleine Porsche 550. Het volgende jaar hij als 5e algemeen finishen op het Circuit de la Sarthe. Onder Nederlandse Formule 1-fans staat hij bekend als de eerste man die wereldkampioenschapspunten scoort voor het land. 31 starts over 8 seizoenen zorgden voor een indrukwekkende reeks successen, zeker gezien de gevaren van het tijdperk. Privé reed hij onder de vlag van het Ecurie Marrsbergen-team, vernoemd naar zijn geboorteplaats. De meeste van zijn successen vonden plaats binnen niet-kampioenschappen, met als hoogtepunt een 2e plaats in de Grand Prix van Rome in 1963. Zoals vele andere racers uit deze periode, zou de Beaufort het slachtoffer worden van het gebrek aan veiligheid dat hij in de jaren zestig ondervond. Rijdend op de Nürburgring verloor zijn auto plotseling de controle en gooide hem uit de cockpit. Hij leed zwaar hoofdletsel en overleed een dag na het ongeluk in een neurologisch centrum in Keulen. Ondanks dit tragische einde blijft Carel Godin De Beaufort een essentieel persoon in de Nederlandse motorsportgeschiedenis.
Deze Porsche 550A Spyder
Deze Porsche 550A Spyder wordt door Bonhams aangeboden bij The Scottsdale Auction op 18 januari aanstaande. Chassisnummer 550A-0145 is de voorlaatste gebouwde Spyder van slechts 40 exemplaren. Als gevolg van zijn late productie in 1958 profiteert de Porsche van alle upgrades die de laatste auto’s kregen, dat houdt in; een motor met specificatie 547/3 (hogere compressie, gecentraliseerde verdeler en weber carburateurs) die 135pk leverde. Tevens beschikt deze over een 5-versnellingsbak met een kortere eerste versnelling voor een veel snellere start. Met deze specificaties is deze bijzondere 550A het allerbeste en best rijdende uit de 550-reeks.
Wat dit exemplaar nog interessanter maakt is de race-stamboom onder de vlag van Porsche. De zilveren Spyder nam deel aan veel FIA-evenementen van het wereldkampioenschap in 1958 als onderdeel van het fabrieksteam van Porsche. De Nederlandse Carel Godin de Beaufort had een zeer goede band met de fabriek en nam ook succesvol plaats achter het stuur van deze 550A in deze periode. De eerste overwinning van de auto zou op 1 juni plaatsvinden tijdens de 1000km lange Nürburgring-race. Samen met Von Frankenburg eindigde de 550A-0145 zesde overall. De meest indrukwekkende prestatie was misschien wel een 5e overall, 2e in zijn klasse op de 24 uur van Le Mans. Deze Porsche is de enige 550 is die is ingeschreven en geplaatst is in een Grand Prix en pakte bovendien een 11e plek op de Nederlandse Grand Prix in Zandvoort.
In 1959 zou 550A-0145 het podium blijven halen nadat het eigendom werd overgedragen van de Beaufort naar een Canadese racestal. Peter Ryan bleef samen met Jim Muzzin overwinningen behalen en uiteindelijk werd Ryan in 1960 en 1961 tot Canadese sportwagenkampioen gekroond. Daarna werd de auto uit het “dagelijkse” racen gehaald en nam Muzzin het eigendom over. Gedurende 1962 zou hij de auto blijven besturen in verschillende hill climbs en circuitevenementen. In 1967 nam Bill Saddler van Belmont Californië het eigendom over en verkocht de auto later aan Dick Werkman in 1974. De auto staat erom bekend dat hij op dat moment in complete en zeer originele staat verkeerde maar enige aandacht nodig had voor de originele carrosserie, waar nodig werd deze gerepareerd. Daarna zouden meerdere eigenaren volgen totdat d Spyder in bezit kwam van de Italiaanse verzamelaar Bruno Ferracin, in deze periode zou hij 10 keer de Mille Miglia voltooien.
De bekende Porsche-specialist Andy Prill kreeg de gelegenheid om de 550A-0145 volledig door te lichten en publiceerde een gedetailleerd inspectierapport in 2013. Hij concludeerde dat gezien de racegeschiedenis, de originaliteit en de algehele staat de 550A-0145 tot de top 3 van de beste exemplaren ter wereld behoort. De motor # P90127 en versnellingsbak # 690035 zijn gedurende zijn gehele loopbaan origineel gebleven, de transmissie zit in een krat zit en maakt onderdeel uit van de verkoop. Deze is tijdelijk vervangen door een “period correct” 4-versnellingsbak. Een stevig historisch dossier is beschikbaar met onder andere het inspectierapport, vele historische documenten uit de archieven van Porsche-historicus en liefhebber Jürgen Barth, de door FIVA uitgegeven Identity Car en kopieën van vele archiefbeelden van de 550A-0145. Deze unieke Porsche is klaar om ingezet te worden voor de absolute top klassieker-evenementen over de hele wereld.
Men verwacht een opbrengst tussen de € 3.700.000 en € 4.600.000.