Toyota 2000 GT, de Japanse supercar avant le lettre
In 1965 werd de Toyota 2000GT voor het eerst getoond aan het grote publiek tijdens de Tokyo Motor Show. De GT was niet alleen de Japanse entree in de wereldwijde sportautomarkt maar ook Toyota’s eerste sportauto. De Japanners wilden zich bewijzen ten opzichte van de geijkte Europese en Amerikaanse autofabrikanten. De grondlegger was echter Yamaha die had besloten een sportwagen te ontwikkelen nadat ze jarenlang motoren hadden geproduceerd. Nadat Nissan het project had afgewezen vond men in Toyota een gewillige bondgenoot.
Onder de lange motorkap lag een 2.000cc Yamaha zescilinder lijnmotor met drie carburateurs met een vermogen van 150pk. Rondom werden er schijfremmen gemonteerd en beschikte het model over een onafhankelijke wielophanging voor en achter. Racesuccessen dragen altijd bij aan de begeerlijkheid van een auto, dat is bij deze Toyota 2000GT niet anders. Zo boekte het fabrieksteam en de welbekende privérijder Carrol Shelby een fraaie reeks van overwinningen op het circuit waaronder de Fuji 24-uurs race in 1967. Ook verscheen de auto kort in de Bond film “You Only Live Twice”.
De planning was om ongeveer 1.000 exemplaren te bouwen, echter bleef de teller steken op 351 stuks toen de productie in 1970 gestaakt werd. De tegenvallende verkopen kwamen voort uit de hoge prijs ten opzichte van gevestigde sportauto’s als de Porsche 911, Jaguar E-Type en de Chevrolet Corvette.
De Toyota 2000 GT van het Louwman Museum
De auto die je hier op de foto’s ziet is het exemplaar dat schittert in het Louwman Museum en tevens de auto die je kan bewonderen op de beursvloer op 10 en 11 maart aanstaande bij Capital Cars & Classics in Amsterdam. Het betreft een zeer zeldzaam links gestuurde versie uit 1968. Naast vele andere goede redenen lijkt ons dit toch wel een mooie aanleiding om de Kromhouthal te bezoeken, bestel alvast tickets op deze website.
Foto’s: Luuk van Kaathoven voor Octane Magazine