Unieke Citroen BX 4TC bij Capital Cars & Classics!
De kenner ziet zo dat dit geen gewone Citroën BX is. Door de extra lange motorkap, uitgebouwde wielkasten en de bult op de motorkap worden de rallygenen van de Citroen BX 4TC verraden. Zoals veel andere legendarische modellen als de Renault 5 Turbo, Peugeot 205 Turbo 16 en de Audi Quattro is ook de BX 4TC een zogenaamd homologatiemodel die zijn oorsprong vond in de koningsklasse van de rallysport in de jaren ’80, de Groep B. Om deel te nemen aan deze klasse werd er een minimaal aantal geproduceerde straatversies voorgeschreven die dus zeer nauw verwant waren aan de auto’s die we vroeger op de TV voorbij zagen stuiven. Zo zijn er van de BX 4TC 200 exemplaren gebouwd met een 2.155cc viercilinder in het vooronder. Omdat het blok in lengterichting werd geplaatst, in tegenstelling tot de burgermodellen, moest de voorzijde van de auto verlengd worden.
Via een handgeschakelde vierbak werden alle vier de wielen aangedreven. Opvallend was dat de 4TC gewoon over de gebruikelijk hydropneumatische vering beschikte. Ondanks alle mooie voornemens was de 4TC niet succesvol in de Groep B en kwam deze eigenlijk te laat, na drie races werd namelijk de stekker uit de Groep B getrokken. Daarop besloot Citroën zoveel mogelijk 4TC’s te vernietigen omdat men er weinig voor voelde verantwoordelijk te zijn voor het leveren van onderdelen. Mede daardoor is een Citroen BX 4TC een zeer zeldzame auto geworden, naar verluid zouden er nog maar 40 exemplaren van de straatversie bewaard zijn gebleven.
De auto die op 7 en 8 maart te zien zal zijn als onderdeel van het thema Group B Legends, blijft normaal gesproken verborgen voor de buitenwereld in een privécollectie. Bestel nu alvast tickets met voorverkoop korting en laat je hart sneller kloppen bij het aanschouwen van deze unieke Group B auto’s.